Adolescenta se caracterizeaza printr-o importanta crestere si transformare corporala si psihica, asociata cu pubertatea. Notiunii de pubertate i se dedica un articol special (11-15 ani). Ca fenomen biopsihic integral adolescenta este dependenta, in aparitia si desfasurarea ei, ca factori genetici, geografici, sociali, culturali si educationali.
Adolescenta. Notiunii de pubertate i se dedica un articol special (11-15 ani). Ca fenomen biopsihic integral adolescenta este dependenta, in aparitia si desfasurarea ei, ca factori genetici, geografici, sociali, culturali si educationali.
Adolescenta. Este de aceea contraindicata tratarea unilaterala a adolescentei in sens numai biologic sau numai psihosocial. Intre strucurarea sau maturizarea organica si cea psihologica este un raport de interdependenta. Totusi ritmurile dezvoltarii organice si psihologice nefiind egale, intre aceste doua serii de fenomene si inauntrul fiecareia din ele intervin disproportii, decalaje, contradictii.
Starile conflictuale sau critice nu fac parte din insasi desfasurarea normala a adolescentei.
Fenomenele de criza si sindroamele psihopatologice pot fi insa prevenite si evitate. M. Mead a constatat ca in unele colectivitati australiene nu se cunoaste fenomenul de criza pubertala, dat fiind regimul de viata impus in culturile respective. De asemenea, fenomenele de criza generate de lipsa de idealuri, frustratia educationala, deficultatile de integrare sociala pot fi eliminate in masura in care se elimina susmentionatele cauze.
Tranzitoriu crizele pot interveni din cauza carentelor afective si educationale, a insingurarii adolescentului si a slabei sau eronatei lui pregatiri pentru viata. Sub raport psihologic, adolescenta se caracterizeaza prin hipersensibilitate, trecerea in stadiul superior al dezvoltarii intelectuale, al cel al operatiilor formale, care permite o combinatorica abstracta si largeste posibilitatile gandirii teoretice si reflexive, prin expansiunea fanteziei si a sentimentelor odata cu aparitia unor conflicte motivationale si afective.
Adolescentul redescopera lumea, datorita posibilitatilor sale de interpretare si problematizare, si este intens preocupat de propriul sau destin.
Este etapa in care intervin indelungate si intense meditatii asupra valorilor. Se elaboreaza un sens de viata si dobandeste contururi conceptia despre lume si viata. Constiinta de sine se adanceste mult, sporesc eforturile de autocunoastere si autoapreciere.